Olen jo jonkin aikaa miettinyt, miksi tuntuu siltä, että
juuri mikään kirja ei oikein kunnolla sävähdytä: monet viime aikoina lukemani
romaanit ovat olleet ihan kelpo kirjoja, tai oikeastaan ihan kivoja, tai
mukavia, tai taitavasti kirjoitettuja mutta eivät kovin vaikuttavia.
Valitettavan suuri osa on tuntunut myös ihan puhtaasti keskinkertaisilta. Olen
kaivannut sellaista vaikuttavaa lukuelämystä, joka jotenkin järisyttäisi
maailmaani. Mietin, että olenko jotenkin ylimielinen tai kyynistynyt tai jotenkin kykenemätön näkemään hyvää lukemissani kirjoissa: odotanko jotain
ihmeellistä tunnekokemusta, joka on jäänyt teini-ikään? Jos lukisin Kaurasen Sonja O:n nyt, tuntuisiko kokemus
lainkaan niin oivaltavalta?
Toukokuun alussa luin kuitenkin kirjan, jolle annoin
epäröimättä viisi tähteä Goodreadsissa. Kyseessä oli Hanya Yanagiharan Pieni elämä (Tammi 2017, suomentanut Arto Schroderus; A Little Life 2015), joka on kerännyt
kehuja ja palkintoja maailmanlaajuisesti. Päälle 900-sivuinen järkäle on kaikki
kehunsa ansainnut. Oman lukukokemukseni intensiivisyyteen saattoi vaikuttaa
myös se, että erinäisistä olosuhteista johtuen luin kirjasta noin puolet yhden
päivän aikana.
Romaanin lähtökohtana on neljän nuoren miehen ystäväporukka.
Malcolm, JB, William ja Jude ovat kaikki erilaisista taustoista ja erilaisia
myös luonteiltaan ja mielenkiinnon kohteiltaan, ja he ovat ystävystyneet
collegessa huonetoveruuden myötä. Kirjan alussa kaikki ovat muuttaneet New
Yorkiin collegen jälkeen ja etsivät niin työuraa, asuntoa kuin rakkauttakin.
Aivan alussa kuvataan heidän ystävyyttään ja hengailuaan yhdessä ja toisaalta annetaan tilaa kullekin
erikseen. Pian keskushenkilöksi nousee kuitenkin Jude.
Ensimmäisenä lukija saa tietää, että Judella on ongelmia
jalkojensa kanssa ja toisinaan lamaannuttavia kipukohtauksia. Hänen ystävänsä
eivät tiedä juuri mitään hänen menneisyydestään, ja Juden itsepintaisen vaikenemisen
takia he ovat oppineet olemaan kysymättä. Koko ajan käy selvemmäksi, että
Judella on traaginen menneisyys, joka on vahingoittanut häntä niin psyykkisesti
kuin fyysisesti. Juden traumat vaikuttavat tietysti hänen omaan elämäänsä mutta
epäsuorasti myös kaikkiin hänen läheisiinsä. Juden elämää määrittää syvä häpeä
asioista, joita hänelle on tapahtunut, ja pelko siitä, että joku joskus saa
tietää – eli pelko siitä, että ihmiset, jotka hän on onnistunut saamaan
lähelleen, hylkäävät hänet.
Massiivinen romaani kattaa näiden neljän miehen oikeastaan
koko aikuiselämän. Kukin heistä löytää paikkansa ja pääsee toteuttamaan
intohimojaan valitsemallaan alalla. Juden elämää seurataan tarkimmin ja
ystävistä William pysyy tiiveimmin hänen rinnallaan. Muutoin suhteet ja
yhteydenpidon määrä vaihtelevat eri aikoina, ja välirikoiltakaan ei vältytä.
Yanagiharan ajan kulumisen kuvaus oli mielestäni osuvaa. Välillä uppoudutaan
yksityiskohtaisemmin tapahtumiin, välillä kuluu pitempiä aikoja vain yleisen kuvauksen varassa. Välillä on hyviä
vuosia ja välillä vaikeampia aikoja. Juden terveydentila vaihtelee, välillä
parempaan, välillä huonompaan suuntaan ja toisaalta myös hänen psyykkinen
terveytensä heilahtelee. Joka tapauksessa aika kulkee vääjäämättä eteenpäin, ihmiset vanhenevat ja muuttuvat.
Pala palalta avataan Juden menneisyys. Lukija saa tietää
kaiken ja luultavasti enemmän kuin haluaisikaan. Raastavia ovat myös kuvaukset
menneisyytensä kanssa kamppailevan Juden tunteista ja ajatuksista. Kaikesta
saavuttamastaan ammatillisesta menestyksestä ja rakkaista ihmisistä huolimatta
hän ei pääse eroon syvästä uskosta omaan huonommuuteensa ja arvottomuuteensa.
Toisaalta tuntuu äärimmäisen turhauttavalta se, miten hän ei koskaan usko sitä
hyvää, mikä hänen ympärillään on, toisaalta sen tajuaa, että juuri niin vaikeaa
se voi olla. Kirjaa lukiessa joutuu armottomasti kohtaamaan ihmisten pahuuden
ja ne jäljet, joita se toisiin jättää. Eikä loppuratkaisukaan varsinaisesti poikkea
muun kirjan hengestä. Tekee mieli kysyä, miksi ja miten kukaan voi – vaikka kyse
on fiktiosta, en yhtään epäile, etteikö olisi olemassa ihmisiä, joille oikeasti
käy yhtä pahasti elämässä. Kirja ottaa valtaansa eikä päästä irti
loputtuaankaan.
Selailin jonkun verran muiden lukijoiden arvioita ja
mietteitä erinäisistä blogeista ja Goodreadsista. Moni tuntui olevan sitä
mieltä, että teoksessa mässäillään väkivallalla; että teot on kuvattu
tarpeettoman yksityiskohtaisesti ja vähempikin kuvailu olisi riittänyt. En osaa
olla samaa mieltä. Toki teksti oli paikoin järkyttävää ja ahdistavaa luettavaa,
mutta toisaalta kokonaisuudesta tuli juuri siksi niin vaikuttava. Miten muuten
olisi voinut suhteuttaa Juden massiiviset ongelmat myöhemmällä iällä, ellei
lopulta olisi saanut (tai joutunut) tietää myös sitä, mikä ne kaikki aiheutti? Yanagihara itse on myös sanonut, että halusi liioitella. Toisaalta tuska ja
kärsimys on ylenpalttista mutta toisaalta myös päähenkilöiden saavuttama
menestys poikkeuksellista. Vastakohdat korostavat toisiaan ja osoittavat, ettei ulkoinen menestys takaa onnellista elämää.
Jotenkin on jännä huomata, miten monista asioista voi olla
eri mieltä muiden lukijoiden kanssa. Näin teosta moitittavan muun muassa
realismin puutteesta. Edellä mainitun liioittelun valossa kritiikin voi
tietysti ymmärtää, mutta mielestäni teoksen kuvaus oli riipaisevan
todentuntuista. Elämässä ei ole siistejä loppuja eikä kauniisti solmittuja
tarinanpäitä. Kaikki tarinat eivät noudata vaikeuksien-kautta-voittoon -kaavaa.
Kirjassa kuvataan hyvin ajan vääjäämätöntä etenemistä, sitä kuinka
vuosikymmeniin mahtuu parempia ja huonompia aikoja vuoron perään, ja kuinka
ihminen voi silti päätyä taistelemaan jatkuvasti saman asian kanssa. Esiin
nousee kysymys identiteetistä: vaikka ihminen vanhenee, vaikka olosuhteet
ympärillä muuttuvat ja hiukset harmaantuvat, kuinka paljon ihmisestä itsestään
pysyy samana? Kuinka paljossa ihminen itse on kykenevä muuttumaan?
Yanagiharan kerronta on todella luontevaa ja käännös on
mielestäni onnistunut. Kirjassa ei ole mitään kömpelöä tai teennäistä. Välillä
lukiessani mietin, miten kukaan edes pystyy kirjoittamaan näin, kuvaamaan Juden
kamppailun ikään kuin suoraan hänen päänsä sisästä, kuvaamaan kaikki hänen
ristiriitaiset ja pakottavat ajatuksensa ja tunteensa.
Toisia lukijoita näytti vaivaavan se, että kirja ei sijoitu
tarkasti mihinkään tiettyyn aikaan, eikä vuosikymmenien vierähtämistä
varsinaisesti huomaa yhteiskunnan muuttumisena. Kirjan tapahtuma-aika on
jonkinlainen määrittelemätön 2000-luku, ja minua ei haittaa yhtään
tämänkaltainen ajattomuus. Tärkeintä kirjassa on kuitenkin ihmisten väliset
suhteet, niin hyvässä kuin pahassa, ihmisten vaikutus toisiinsa ja ehkä ajan
vaikutus ihmisiin, mutta pohjimmiltaan sillä ei ole väliä, tapahtuuko
kommunikointi kännykällä vai telefaksilla.
Melko triviaalina huomiona on pakko vielä mainita, että
jotkut kommentoijat penäsivät, miksi kukaan Juden ystävistä ei todella auta
häntä. Itse näin asian taas eri tavalla: minusta oli uskomatonta, miten
rakastavasti ja uskollisesti Juden läheiset kerta toisensa jälkeen valvoivat
hänen vuoteensa äärellä, ja miten monta heitä kuitenkin oli. Miten he
jaksoivatkin kamppailla hänen puolestaan hänen demoneitaan vastaan. Ei ketään
voi auttaa väkisin, eikä kukaan jaksa loputtomiin kantaa toisen taakkaa. Varmasti
moni tietää, kuinka raivostuttavaa on yrittää uskoa ihmiseen, joka ei itse usko
itseensä.
Pieni yksityiskohta, jonka myös haluaisin mainita, koska se
ihastutti minua erityisesti: Se, miten kirjassa tuodaan esille ihmisten
seksuaalinen suuntautuminen ja ihonväri – tai oikeastaan ei tuoda. Varsinkin
kirjan alkupuolella ihmiset tulevat paikalle joko tyttö- tai poikaystävänsä
kanssa, eikä siitä tarvitse tehdä sen suurempaa numeroa. Jotkut pitivät tätäkin
piirrettä epärealistisena, mutta itse vain toivoisin, että olisimme jo matkalla
kohti sellaista yhteiskuntaa ja kulttuuria, missä sillä tosiaankaan ei olisi
väliä, seurusteleeko miehen vai naisen kanssa ja minkä värinen iho kelläkin on.
Mielestäni tämä oli tavallaan malliesimerkki siitä, miten luontevasti asiaa voi(si) käsitellä.
Tällaisen kirjan jälkeen on ehkä vaikea aloittaa uutta. Ja
enpä kamalasti lukenutkaan pariin viikkoon. Seuraavaksi kuitenkin aloin
lukea kehuttua Han Kangin Vegetaristia.
Odotukseni ovat aika korkealla, sillä teosta on kehuttu niin paljon ja
toisaalta liitän sen myös itse mielessäni samaan kastiin Pienen elämän kanssa, joten odotan jotain hyvin suurenmoista.
Katsotaan miten käy.
Jälkihuomautus: koska juttuni viimeistely ja julkaisu venyi
noin puolitoista kuukautta, on Vegetaristikin
luettu jo aika päiviä sitten. Siitä lisää myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti