Katsoin eilen illalla James
McTeiguen ohjaaman V niin kuin verikosto -elokuvan. Kuten tässä on jo käynyt
useaan kertaan ilmi, luin samaa nimeä kantavan sarjakuvateoksen vastikään. Tuntuu,
että yleisesti ottaen tapana on lukea kirja ennen kuin katsoo siitä tehdyn
elokuvan. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että kannattaisiko se tehdä kuitenkin
toisinpäin: kirjan jäljiltä omat mielikuvat monistakin asioista ovat hyvin
vahvat, ja jos elokuva ei täytä niitä odotuksia, niin siitä ei useimmiten
tykkää. Esim. inhosin Baz Luhrmannin The Great Gatsbya juuri siksi. En tykännyt
siitä yhtään, ja kun mietin niitä asioita, mistä tai miksi en tykännyt siitä,
kaikki kritiikkini oli pelkistettävissä yhteen lauseeseen: koska se ei ollut
niin kuin kirjassa. Plus tietty inhoan DiCaprion huutonäyttelemistä. Tai siis
että mikä ihmeen idea oli tehdä elokuvaan kertoja-Nickistä alkoholisti, kun
kirjassa hänen vahva ominaispiirteensä on nimenomaan se, että hän ei juo
ollenkaan? Mitä lisää se toi tarinaan? Että hei, mitä jos tehtäiskin tästä
raittiista kaverista alkoholisti, että saadaan sille syy kertoa tämä tarina.
Tarpeetonta. Parasta elokuvassa olivat ne pätkät, jotka olivat suoraan
Fitzgeraldin tekstiä ääneen luettuna.
Jos katsoisi elokuvan ensin, voisi ottaa sen
omana teoksenaan ja arvioida itsenäisesti sen onnistumista – elokuva ja kirja
ovat kuitenkin aina kaksi eri teosta vaikka samasta aiheesta olisivatkin. Eli
jos katsoo elokuvan, saa kaksi teosta joista nauttia. Olen taipuvainen
ajattelemaan, että kirja ei voi ns. mennä pilalle elokuvasta – siinä kuitenkin
tulee niin paljon lisää tai ainakin eri tavoilla asioista, että luultavasti
pystyy päästämään irti elokuvan kuvastosta. Kirja vain syventää sitä tarinaa,
joka on elokuvasta tuttu.
V niin kuin verikosto -teokset
vahvistavat tätä teoriaani. Tykkäsin elokuvasta vähemmän nyt kun olin lukenut
myös teoksen. Vaikka ymmärränkin, että elokuva ei koskaan voi orjallisesti
noudattaa kirjan tapahtumia tai kuvauksia, tietyt ”uskottomuudet” ärsyttävät
minua. Kyse on nimenomaan sellaisista asioista, jotka itse koen kirjan teemojan
tai ”sanoman” kannalta olennaisiksi – jos koko perusvire on kirjassa ja
elokuvassa eri, niin mielestäni koko pointti vähän hukkuu. Hyvä esimerkki tästä
on Hemingwayn Kirjava satama, joka on kirjana todella synkkä ja lähes
nihilistinen. Humphrey Bogartin ja Lauren Bacallin tähdittämä Howard Hawksin
elokuva kirjan pohjalta taas on reipashenkinen iloinen seikkailu. Toisaalta kai
sitten tarkoituksena on toisinaan tehdä vain kirjan tarinan pohjalta vetävä
elokuva, jolloin tällaisilla pikkuseikoilla ei ole niinkään väliä.
V niin kuin verikostossa edellä
mainitun kaltaiset asiat olivat vielä aika hienovaraisia – esimerkiksi
elokuvaan V:n ja Eveyn suhteeseen oli tietenkin pitänyt tunkea jonkinlainen
romanttinen vire, joka ei ollut kirjan pointti ollenkaan. Samoin useimpien
hahmojen suhteen mutkia oli vedetty suoriksi. Yksi hienoimpia asioita mielestäni
kirjassa oli hienovarainen kuvaus johtajan, kanslerin hiljalleen tapahtuvasta
henkisestä hajoamisesta – elokuvassa hän on vain yksiselitteisesti paha,
huutava itsevarma öykkäri. Voisin koota pidemmänkin listan vastaavista
vertailuista, mutta se ei liene kenestäkään kovin kiinnostavaa.
Yhteenvetona en oikein osaa sanoa
muuta kuin, että elokuva meni lähinnä bongatessa niitä asioita, jotka olivat
eri lailla kuin kirjassa. Ei ehkä kauhean hedelmällistä. Toisaalta ärsytti
sellainen tietty teatraalisuus elokuvassa, mutta toisaalta kirjankin V on nimenomaan
teatraalinen hahmo. Elokuva ja sarjakuva vain onnistuvat luomaan tietyllä
tavalla erilaisen mielikuvan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti