Tästäkin on jo hetki aikaa, mutta
joka tapauksessa luin tuossa joku aika sitten Yleltä mielenkiintoisen jutun siitä, kuinka kirjan kansien merkitys on kasvanut viime aikoina huomattavasti. Houkutteleva kansi
tuntuisi nykyään olevan ensiarvoisen tärkeä kirjan myynnin kannalta.
Periaatteessa ja perinteisesti
olen (ollut) sitä mieltä, että eihän sillä ole mitään väliä, miltä kirja
näyttää, kun sisältöhän ratkaisee. Mutta minkä perusteella ihminen sitten
kirjaan tarttuu, jos ei siitä ole aiemmin kuullut? Nuorena, kun lukuharrastuksen
aloittelin ja kannoin kotiin pinoittain kirjoja kirjastosta, suurin osa
kirjoista tarttui hyllystä mukaan takakansitekstin perusteella. Vaikka
takakansiteksti ei sinänsä liity suoraan tuossa Ylenkin jutussa painotettuun
kannen visuaaliseen ilmeeseen, on se kuitenkin osa sitä ulkoista kokonaisuutta,
johon potentiaalinen lukija ensimmäisenä kiinnittää huomionsa.
Minunkin täytyy tunnustaa, että
tein vastikään heräteostoksen, joka perustui täysin kansikuviin. Olin
Suomalaisessa kirjakaupassa ja odottelin seuralaistani kassalta, kun huomioni
kiinnittyi pokkarialehyllyssä oleviin kirjoihin – koska mielestäni niissä oli
kiinnostavat ja minua visuaalisesti miellyttävät kannet. Seuraava askel olikin
sitten tarttua kirjaan ja lukea sen takakansi. Ja seuraava kerätä koko trilogia
kainaloon ja kävellä kassalle.
On tietysti liioittelua sanoa,
että olisin ostanut kirjat pelkästään kansikuvien perusteella. Jos aihe olisi
ollut totaalisen epäkiinnostava, kirjat olisivat jääneet siihen. Mutta nyt ne
sopivat vasta-alkaneeseen dekkari-innostukseeni ja sopivasti olivat kaikki
kolme sarjan osaa siinä vierekkäin samalla kun pokkaritarjous oli kolme kirjaa
15 eurolla. Voisi siis sanoa, että monta asiaa osui yhtä aikaa nappiin.
Mutta täytyy myöntää, että jos kirjojen kannet olisivat olleet perinteisen
dekkarimaisen mustanpuhuvat, en luultavasti olisi kiinnittänyt niihin mitään
huomiota, vaan luokitellut ne ulkonäön perusteella epäkiinnostaviksi
tusinadekkareiksi. Tällöin tietysti en olisi koskaan tarttunut kirjaan ja
kiinnostunut siitä niin paljon, että jopa ostin sen. Tai ne.
On kai siis näin kuluttajankin näkökulmasta myönnettävä, että onnistuneella kansisuunnittelulla on tietyssä määrin merkityksensä. Toisaalta vaikea kuvitella, että vaikkapa joku suuri Jari Tervo -fani jättäisi uuden kirjan hankkimatta siksi, että siinä on rumat kannet. Ehkäpä onnistuneet kannet voisivatkin toimia nimenomaan vähän tuntemattomampien nimien kirjojen markkinoinnissa?
Ostamistani kirjoista sitten. Kannessa
lukee kirjoittajana Erik Axl Sund, mutta sekin on nimimerkki, jonka takana on
kaksi ruotsalaista kirjailijaa, Jerker Eriksson ja Håkan Alexander Sundquist. Ostamani
kirjat muodostavat Varistyttö-trilogian ja sen on ilmestynyt 2014. Trilogiaan kuuluvat teokset Varistyttö, Unissakulkija ja Varjojen huone. Samalla
nimimerkillä on ilmestynyt neljäskin kirja, Lasiruumiit.
En vielä osaa sanoa paljoakaan
kirjasarjasta, sillä olen lukenut vasta parikymmentä sivua ensimmäistä osaa.
Alkutilanteessa Tukholmasta erään aseman läheltä löytyy kuolleen pojan ruumis.
Rikoksen saa selvitettäväkseen rikoskomisario Jeanette Kihlberg. En siis osaa
vielä sanoa, että menikö rahat hukkaan ja kannattiko ostaa kirjaa kansien
perusteella.
P.S. Huomasin äsken, että
Varistyttö-trilogialla on omat suomenkieliset nettisivut. Jännittävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti